Bolehkah kita bersetubuh mélalui jalan belakang ke dubur dan apakah hukumnya perbuatan seperti itu, terima kasih képada kawan kita yang menanyakan soalan ini. Yang mungkin kita perlu tahu (jika suami isteri bersetubuh melalui belakang istérinya. Apa hukumnya). Jawapan: L'islam tahu menetapkan beberapa garis panduan yang perlu diikut oleh seorang musulman ketika bersetubuh. Antaranya, persetubuhan tidak boleh dilakukan pada dubur isteri. Perbuatan seperti ini bukan sahja menyalahi adab, bahkan menyalahi hukum Islam. Hukum mendatangi isteri pada duburnya adalah haram di sisi syariat. - 1) Daripada al-Quran Allah est un dalam surah al-Baqarah, ayat 223, yang bermaksud: Isteri kamu adalah (seumpama) tempat kamu menanam benih, maka datangilah merka sebagaimana yang kamu kehendaki . Pour mufassirin (penafsir al-Quran) berpendapat bahawa dalam ayat tersebut Allah s. w.t. Menyuruh kaum lelaki untuk mendatangi isteri-isteri pada faraj mérika, pada bila-bila yang mereka sukai (kecuali waktu haid), dan akana aga jua cara yang mereka kehendaki. Imam al-Alusi berpendapat, ayat tersebut tidak bermaksud membenarkan pour suami mendatangi isteri mereka pada mana-mana tempat yang disukai, bahkan bermaksud daripada mana-mana jalan, iaitu sama ada melalui jalan depan mahupun belakang, yang penting, mesti pada faraj. Beliau juga menyatakan bahawa pada ayat yang sebelumnya, Allah tahal melarang suami daripada mendatangi istané ketika mereka haid. Sebab kepada larangan tersebut adalah kekotoran yang ada et pada faraj isteri ketika itu. Justeru, mendatangi isteri pada duburnya juga hémar kerana kekotoran yang ada pada dubur (1). Dalam mentafsirkan ayat tersebut, Imam Fakh ruddin al-Razi menyatakan, Faraj perempuan diumpamakan seperti tanah, air mani seperti biji benih, anak seperti pokok yang tumbuh (2). Justeru, bersetubuh pada dubur isteri adalah haram kerana dubur tidak sesuai diumpamakan seperti tanah untuk menanam benih kerana perbuatan seumpama itu tidak boleh menghasilkan anak. Syeikh Muhammad Mutawalli Syraoui menyatakan bahawa selepas menyuruh lelaki mendatangi isteri mereka, Allah memerintahkan mereka agar menyediakan sautu yang bermanfaat kepada mereka pada masa depan. Ini bermakna, tujuan asal senggama ialah untuk mendapatkan anak, tidak sekadar berseronok-seronok (3). Oleh itu, bersetubuh pada dubur isteri menyalahi perintah Allah s. w.t. Yang tersebut dalam ayat 233 tersebut. Prof. Dr Wahbah al-Zuhaily menyatakan bahawa suami diharuskan untuk mendatangi isteri pada qubulnia (faraj) tetapi tidak pada dubur. Iaitu mereka bebas menyetubuhi isteri pada masa dan dengan apa cara yang mereka sukai, dengan syarat pada faraj isteri sahaja (4). 2) Daripada Hadith Nabi s. a.w. Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya (5), le tissuh meriwayatkan banyak le hadith berkaitan pengharaman le bersetubuh pada dubur isteri. Antaranya: Rasulullah bersabda: Barangsiapa yang mendatangi isteri ketika haïd, atau pada duburnya, juga mereka yang berjumpa bomoh seraya membénarkan apa yang diperkatakannya, merkka khufur dengan apa yang diturunkan kepada Muhammad Daripada Abu Hurairah, Rasulullah s. a.w. Bersabda. Terlaknatlah golongan yang mendatangi isteri mereka pada duburnya Daripada Ibnou Abbas, Rasulullah s. a.w. Bersabda: Allah tidak akan memandang kepada lelaki yang berliwat, juga lelaki yang mendatangi istanhya pada dubur Wallahu alam saya hanya menaqalkan daripada beberapa sumber. Jika ada pandangan atau cadangan tentangnia boleh kemukakan didalam commentaire dibawah ini. (1) Tafsir Ruhu al-Maani, Jil.2, Hal.118, Cet. 1417H1997M, Dar el-Fikr, Beyrouth-Lubnan. (2) Tafsir al-Kabir, Jil.3, Juz.6, Hal.75, Cet. Pertama-1405H1985M, Dar el-Fikr, Beyrouth-Lubnan. (3) Fiqhu al-Marah al-Muslimah, Hal.29, Cet. Pertama 1998H, al-Daru al-Alamiah al-Kutub wa al-Nashr, Kaherah-Mesir. (4) al-Fiqhu al-Islami wa Adillatuhu, Jil.9, Hal.6589, Cet. ke-4 1418H1997M, Dar el-Fikr, Damsyik-Syrie Tafsir Ibnu Kathir, Jil.1, Juz.1, Hal.332, Cet. Pertama 1417H1996M, Maktabah al-Iman li al-Nasri wa al - Tauzi, Mansourah-MesirHukum Labur amp Berniaga Forex (Trading Forex) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga Perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya mélakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa envoyez-vous à yang disediakan oleh courtier dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belien matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, et un perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit et un ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- La plate-forme de satin de Melantik a été construite pour le menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plate-forme que mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Devises étrangères) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan passer-passer matawang utama di dunia selama 24 jam secara Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adala diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - un - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah sur place. Ia datang banyak hadis antara etang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, Thamar dengan Thamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara terus (pada satu masa) de Jenis dan sekiranya de berlainan, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Mouslim, n ° 4039 ne Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perhal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untak informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (billet de banque) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai moyen d'échange. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat dans la kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue en avant (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Options de l'instrument lain-lain yang tidak halal di sisi Charia. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyeraan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT à bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis avant menggunakan konsep Al-WAD atau Promesse unilatérale Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, majlis shariah mereka telah meletakkan réserves syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung Sahaja) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi Untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Panneau Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Comptabilité et audit Organisation pour les institutions islamiques (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahabeh Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, le Dr Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh, Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai de negara matawang terbabit. Maka setah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan plate-forme syarikat dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak et un ditipu oleh plate-forme syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plate-forme dans le méstilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi et un adalah syubhat dari awal lagi kéran terdapat unsur gharar. B - Plate-forme de Jika tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan et un tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi, jual matawang, dan, simpan, dan kemudian, jual, semula, apabila, harga, tukarannya, naik, adalah, harus, kerana, secara, automatiknya, dilaksanakan, menurut, kaedah, lsquospot. Namun mari kita sama-sama cubain mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara anneau de melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading internet memlali ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai modal minimum. Sebagai contoh USD 1, USD 100 par le biais de lain-lain, en passant par le forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat plate-forme de négoce de forex en akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, membuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan sukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3,6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plate-forme syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala uit, ia akan bouton menekan jual 100 USD dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. MESTILAH Seluruh memasukkan RM de Pihak Syarikat FOREX 400 uit sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN Atau DIMASUKKAN SEBAHAGIAN Sahaja, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isû Shariah. Jika ini tidak berlaku, la maka ia lulus dari sudut La charia, namun jika kelewatan berlaku, isa Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi thaï menyebut garis panduan et yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah a vu melarang dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, pas 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya Conditions Coûts serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau note elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih musulman) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan de dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan levier yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar et un adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 bière modal modal et un akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1 000 100 1, 100, bière modal et un menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang et un akan di pasarkan di pasaran. L'utilisation de divers instruments financiers ou du capital emprunté, comme la marge, pour accroître le rendement potentiel d'un investissement. Le levier peut être créé par des options, des contrats à terme, des marges et d'autres instruments financiers. Par exemple, disons que vous avez 1000 à investir. Ce montant pourrait être investi dans 10 actions de Microsoft, mais pour augmenter le levier, vous pourriez investir les 1 000 dans cinq contrats d'options. Vous contrôlez alors 500 actions au lieu de juste 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana i dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar et un hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, pas 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh Syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, le sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan levier 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi menguangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masala kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan appel de marge, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG Jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi Conditions Coûts ini ADALAH HARAM kerana Sebab utamanya adalah JUDI, Tambahan pula ia bukanlah sesuatu oleh polisi ekonomi di dalam Islam disukai yang, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah moyen d'échange de dan ia bukanlah komoditi yang WAJAR Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, hari ini (monnaie fiduciaire) wang tidak mempunyai nilai tersendiri (Seperti Logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran yang mondiale ditentukan demande oleh et la fourniture di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi membre anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan systém ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika etun tidak Ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Trading de devises Par Mufti Muhammad Taqi Usmani Posté le: 11 Zul Qadah 1424, le 22 Novembre 2007 Q.) Est-Forex J'ai joint un document détaillant les aspects de l'entreprise. A.) J'ai parcouru les papiers que vous avez envoyés. Je suis d'avis que ces transactions ne sont pas conformes à la charia. La condition même que vous ne pouvez pas prendre livraison de la monnaie achetée, il est inadmissible. En outre, il existe d'autres éléments selon ma connaissance qui rend ce commerce illégal en charia, comme les ventes à terme, les ventes à découvert, etc. Cela s'ajoute au fait que les monnaies sont à l'origine un moyen d'échange et ne devraient être échangées contre Usage personnel dans différents pays. En faire une marchandise échangeable uniquement pour gagner un profit, c'est aussi contre la philosophie de base de l'économie islamique. Je ne vous conseille donc pas de vous livrer à ce commerce. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah et un méninge de siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota que jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar i boleh difahami orang awam. Jika a la tête du karaté, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant, la tête de l'enfant et la tête de la mère. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan et dan kajian Sendiri di ketika ini. Sekian Ajouter cette page à vos favoris Social Bookmarking sites Plus.
No comments:
Post a Comment